Magyar Természettudományi Múzeum Bakonyi Természettudományi Múzeuma
Akadálymentesített változat
A KEDVEZMÉNYEZETT NEVE: A MAGYAR TERMÉSZETTUDOMÁNYI MÚZEUM
A MEGVALÓSÍTÁS HELYSZÍNE: Mátra Múzeum, Gyöngyös, Bakonyi Természettudományi Múzeum, Zirc
A PROJEKT AZONOSÍTÓ SZÁMA: 3.3.2-16-2016-00345
A PROJEKT CÍME: EMBER A TÁJBAN, TÁJ AZ EMBERBEN
A SZERZŐDÖTT TÁMOGATÁS ÖSSZEGE: NETTÓ 29 547 372 Ft
A TÁMOGATÁS MÉRTÉKE: 100%
A PROJEKT TARTALMÁNAK BEMUTATÁSA:
A fejlesztés céljai illeszkednek a köznevelési igényhez, az általános
iskola alsós osztályaiban a környezetismerethez kapcsolódóan
megszerezhető ismeretanyaghoz, melynek részei a növény fejlődése, a fák
és bokrok lakói, az állatok hangja, az állatvédelem, a környezet, a
tisztaság, a levegőszennyezés, a domborzat, a környezetvédelem, az erdő
életközössége, az erdő szintjei, a rovarok, az erdei madarak, az
emlősállatok, az erdő és az ember, a táj és az ember kapcsolata. Az
általános iskola felsős tanulói esetében a biológia és a földrajz
órákhoz kapcsolódó megszerezhető ismeretanyag a középhegységeink
természeti viszonyai, a mérgező növények és gyógynövények, az élőlények
védelme, a nemzeti parkok Magyarországon, az erdőt alkotó fáink, az
erdei fenyő, a gombák az erdőben, a cserjék és a gyepszint virágos
növényei, a virágtalan növények az erdőben, a rétek típusai, a száraz
rétek növényei témákhoz kapcsolódnak. Ezen kívül ismerkednek még a
vizek, vízpartok életközösségével, a vízszennyezéssel és
következményeivel, a vizes élőhelyek védelmével, a természetes és
mesterséges életközösségekkel, a levegő, a víz és a talaj
szennyezésével és a globális környezeti problémákkal.
Középiskolában (a 9. évfolyamban, illetve az érettségire felkészítő 2
évfolyamos képzés során) a természetismeret tantárgy keretén belül
ismereteket szereznek a következő témakörökből: a Kárpát-medence
természetes növénytakarója, élővilága, a középhegységek földtana, a
gazdálkodás hatása az élővilágra: erdőgazdálkodás, erdőtípusok,
természetvédelmi területek megismerése, energianyerés az élővilágban:
táplálékláncok, táplálkozási hálózatok pl. Bakony és a Mátra erdeiben,
mezőn, anyagforgalom az élővilágban, az ember és természet kapcsolata,
a lakóterületek élővilága, az ember hatása a természetre: élőlények
védelme, ökológia: populációk közötti kölcsönhatások, fenntartható
fejlődés vonatkoztatva az erdőgazdálkodásra, fajok védelme, diverzitás
– sokféleség fenntartása: erdők mint a nagy diverzitású területek a
Kárpát-medencében, helyi ökológiai probléma felismerése témakörökben. A
12. évfolyam biológia tantárgy keretén belül a témák az ökológia – az
életközösségek általános jellemzői, az élőlények elterjedése,
tűrőképessége, a környezeti tényezők, populációk közötti
kölcsönhatások, a bioszféra anyag- és energiaáramlása, a
természetvédelem, a nemzeti parkok, a sokféleség fenntartása.
A program során olyan értékek közvetítése, illetve erősítése történik,
amelyek a tanulók személyiségére, tanulmányi eredményére, a szűkebb és
tágabb környezetre pozitív hatást gyakorolnak. A múzeum pedagógiai
tevékenységével hozzájárul – az iskolában folyó nevelő-oktató munka
legfontosabb feladataként tekinthetően –az élet tiszteletéhez,
védelméhez, továbbá felhívja a figyelmet a természeti környezet
megóvására, az állatok és növények védelmére, szeretetére, fogékonnyá
tesz az élő és élettelen természet szépsége iránt, és hozzájárul a
szülőföld és környékének megismeréséhez, szeretetéhez, megóvásához és a
nemzeti kultúra ápolásához. Az iskolák személyiségfejlesztéssel
kapcsolatos pedagógiai feladata mindent elkövetni, hogy a tanulók a
különböző szintű adottságaikkal, az eltérő mértékű fejlődésükkel, az
iskolai és a tanórán kívüli tanulásukkal és egyéb érdeklődési körüket
érintő tevékenységükkel minél teljesebben bontakoztathassák ki
személyiségüket.
Megvalósítási időszak: 2018. július 2–2020.július 1.
A projekt során több mint 600 gyerek vesz részt a programokon, 42%-uk hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű.
A projekt megvalósítása lehetőség arra, hogy az eddiginél szorosabb
együttműködést valósítsunk meg a Mátra Múzeum és a Bakonyi
Természettudományi Múzeum vonzáskörzetében működő nevelési-oktatási
intézményekkel.
Rövid távon javul a gyerekek iskolai teljesítménye, nőnek
továbbtanulási esélyeik. A program megvalósítása során olyan
készségekre tesznek szert, melyek segítik őket abban, hogy széles
látókörű, szintetizáló gondolkodásmódra képes, természeti és kulturális
környezetük iránt fogékony, környezettudatos életmódot folytató
felnőttekké váljanak, akik képesek továbbadni ismereteiket és a bennük
kialakult szemléletmódot a későbbi nemzedékeknek.
Tevékenységünk kulturális értéktartalma alapján hozzájárul ahhoz, hogy
fejlődjön a részvevők alkotótevékenysége, hogy javuljanak a kulturális
értékek megőrzésének, megújításának, gyarapításának feltételei. A
projekt a kedvezményezettek valós problémájának megoldására irányul,
mely által fejlődik a résztvevők képzettségi színvonala, és javul az
esélyegyenlőségük. Társadalmi értéktartalma szerint a meglévő helyi
erőforrásokra alapozva feléleszti a helyi közösségek környezetvédelemre
irányuló törekvéseit, fontos ismereteket ad át, biztosítja a
környezetvédelmi elvek megvalósítását, hangsúlyozza a természet
védelmét, biológiai sokféleség fenntartását. A program a környezetet
természetes erőforrásként használja, a környezetben nem idéz elő változást,
nem történik környezetterhelés, környezetszennyezés vagy károsodás, az
élővilágot nem érinti kedvezőtlenül. A tervezett tevékenység
megelőzésre, prevencióra épít, a lakosság egészségi állapotát,
társadalmi, gazdasági helyzetét előremutatóan befolyásolják.
A PROJEKT TERVEZETT BEFEJEZÉSI DÁTUMA:
2020. JÚLIUS 1.M
kh